Makers Oogstfeest - educatiemiddag in Heechterp
Dit progamma is georganiseerd door Siska Alkema met educatie VHDG. Een aanbod dat aansluitend bij thematiek van duurzaamheid, biodiversiteit en circulariteit en interessant voor alle leeftijden! Ook waren er natuurwandelingen met de veldbioloog en Kunstsafari's om The Big Five aan kunstwerken te ontdekken in de wijk. Alle activiteiten in de buurt van het wijkcentrum in Heechterp-Schieringen, basketbalkooi en fruitpluktuin.
Maskers maken!
Workshop rondom artist-in-residence kunstenaars Contempory Glory bestaande uit Charlien Adriaenssens en Louis van der Waal en hun 2 kinderen door Friesland rijden met de SRV-wagen (een brandweerwagen) om persoonlijke verhalen op te halen bij mensen. Ze maken theater en beeldende werken en zijn vooral nieuwsgierig naar hoe je omgeving invloed heeft op jou als persoon. Kostuums en maskers, vaak van karton, spelen hier een grote rol bij. Een masker kan juist iets verbergen, maar in dit geval kan het ook wat over je zeggen.
We gaan zelf ook een masker maken. Dit aan de hand van de vraag: Wat is er zo fantastisch aan Friesland en hoe zou je dat kunnen verbeelden? Wat is een iconische plek, een gebruik of iets speciaals van Friesland? Welke plek in jouw buurt zou je laten zien aan een toerist? Wat is speciaal uit jouw omgeving of van vroeger? Wie vind je iconisch en waarom? Welke gebruiken heb je thuis?
Wie of wat is speciaal in jouw wijk; familie of omgeving? Als het masker klaar kun je nog een achtergrond maken om deze erachter te zetten mbv. green screen.
Wat is jouw thuisgevoel?
Deze workshop hoort bij het educatief programma welke is ontwikkeld bij het artist-in-residence kunstenaar Susanne Khalil Yusef bij St. VHDG in Leeuwarden. Susanne Khalil Yusef trok met haar kunstproject Café Disorient: Sound of the Camp rond door Friesland. Hierbij bezocht ze verschillende plekken, waaronder het AZC in Sint Annaparochie. Susanne bracht persoonlijke verhalen mee die nauw verbonden zijn met die van vluchtelingen: over het verlies van hun thuis, het ontvluchten van conflicten en het verzet tegen agressie en onderdrukking.
De educatieworkshops sloten aan bij dit thema en omarmt het ‘thuisgevoel’. Je thuis kunnen voelen is belangrijk voor iedereen. Thuis is veiligheid, geborgenheid; thuis is waar je mensen en dingen hebt waar je van houdt. Maar niet alle mensen hebben de mogelijkheid om zich thuis te voelen waar ze zijn en moeten hun thuis verlaten en op zoek gaan naar een nieuw thuis. Dit roept de vraag op wat ‘thuisgevoel’ eigenlijk betekent en hoe je dat bepaalt?
Het is belangrijk om dit gevoelige onderwerp te bespreken en ons bewust te worden van wat het betekent om je thuis te voelen. Dit gevoel is persoonlijk en kan voor iedereen anders zijn, maar er zijn zeker overeenkomsten, er is geen goed of fout. Door het samen over dit belangrijke onderwerp te hebben, krijgen we meer begrip voor onszelf en voor anderen.
In de workshops worden de deelnemers uitgenodigd een doosje te maken met hun thuisgevoel. Met behulp van opwekkende vragen en diverse knutsel-, teken en schildermaterialen zijn unieke en inzichtelijke doosjes gemaakt die een intiem inzicht
bieden in de herinneringen en gevoelens van de eigenaar. Van kleuren en geluiden tot geuren en knuffels van alles mag. Net als het thuisgevoel is ook kunst individueel en kan het onze gevoelens en emoties op een heel bijzondere manier aanspreken en uitdrukken.
Enkele werken van kinderen van de openbare Jenaplanschool Oldenije in Leeuwarden en het AZC in Sint Annaparochie zijn gekozen en begeleiden de expositie van Susanne Khalif Yusef.
De doosjes werden ondersteund door korte verhalen en filmpjes van de workshop.
Verhalen van de kinderen
Rinske
Hoi, ik ben Rinske, ik ben 10 jaar oud en ik heb en thuisgevoeldoos gemaakt. Ik heb de zee gemaakt omdat het mij rust geeft en de zon omdat het lekker warm is en het strand want dat sand vind ik heel lekker. En wol omdat ’t is lekker zacht en dat geeft me ook ’n thuis gevoel en allemaal stofjes omdat wij hebben heel veel stofjes thuis.
Flip
Hoi ik ben Flip ik ben 10 jaar oud. Ik heb een doosje gemaakt en daarin zitten mijn knuffels… en in heb hem met wol gemaakt omdat ze heel zacht zijn. En ik heb ook drie ramen erin gemaakt en ik heb mezelf erin getekend.
Marijn
Ik ben Marijn, ik ben 10 jaar. Wij hebben een thuis gevoel… soort van kamertje gemaakt en moesten we ons thuisgevoel daarin maken. Ik heb een stukje van ons woonkamer gemaakt, met twee banken waar we altijd op zitten als we televisiekijken dan samen… bij het eten. En dan kijken we altijd een leuke serie en dat is mijn thuis gevoel.
Keanu Hoi ik ben Keanu en ik ben 10 jaar. Ik heb deze doos gemaakt, omdat ik hou van survivallen. Ik heb een boom erbij gemaakt en wat mos... stenen, water, een hut. Ik hou van survivallen omdat ik gewoon... vrij ben in de natuur dan, en dan vaak met mijn vrienden. En ja dat vind ik fijn. Ik heb een ster... een soort van... weet niet wat ik moet zeggen, ik heb een raam erbij gemaakt, een ster. Vuurtje stoken.... En allemaal andere dingen.... En dat vind ik er leuk aan.
Victor
Ik ben Victor en ik ben 10 jaar, we mochten onze, een eigen kamer inrichten waar jij je thuis bij voelt. Ik heb een soort deur gemaakt voor mijn kamer, hij lijkt er niet echt op, maar ‘t is wel leuk. En alles wat hierin zit heeft te maken met mij. Het brug is mijn bed, dat is een soort brug tussen beide muren. De torens die een beetje gek zijn, dat zijn mijn kasten. Het water van het knusse gevoel, die ik thuis heb als het water stroomt. En... natuurlijk de horizon als ik uit het raam kijk.
Nora
Ik ben Nora en ik heb een doosje gemaakt voor de opdracht en ik heb een zee gemaakt met een mooi strandje erbij met handdoekjes zodat je kan liggen. De betekenis daarachter is dat ik heel vaak met mijn oma naar het strand ging en nu niet meer omdat ik geen familie meer kan zien omdat ik in een pleeggezin zit nu. Dus nu is het heel moeilijk om familie te zien. Ik dacht gelijk aan mijn oma toen ik hoorde dat we iets moest maken van waar je thuis voelt en dacht ik gelijk aan het strand en ook heel erg gewoon dat ik mijn oma mis.
Laylee
Ik ben Laylee en ik ben 9 jaar en ik heb een doosje geknutseld en ook ingericht. Er zit een potje met lavendel omdat lavendel mij herinnerd aan de geur van mijn huis en we hebben ook heel veel planten thuis. Ik heb er ook alleen tapijt in gedaan omdat ons huis vol met tapijten zit. Omdat mijn moeder uit Iran komt en daarom zit er ook een vlag in van Iran en van Nederland omdat ik hier ben geboren.
De workshops zijn aan diverse groepen 6 t/m 8 gegeven bij OBS Oldenije - Leeuwarden; It Twalûk - Leeuwarden en groepen bij AZC - Sint Annaparochie.
'Van Tynje na Takomst' een workshop rondom KAAS
Deze workshop hoort bij het educatief programma welke is ontwikkeld bij het artist-in-residence van multidisciplinair kunstenaar Margriet Craens bij St. VHDG in Leeuwarden. Craens deed een onderzoek naar het Friese kaaslandschap en verbond de thema's kaas en spiriualiteit. Het educatieteam VHDG, onder leiding van Siska Alkema , liet zich inspireren om een aansluitend educatieprogramma hiervoor te creëren. Een combinatie van proeven & ruiken met een vleugje numerologie en daarbij en kaas-ets hoogdruktechniek. Ingezet werd op de zintuigelijke beleving en het associeren met de geuren. Zo waren er aan het einde van de workshop een reeks 'tarotkaarten' ontstaan via een kaas-etsdruk. Met eetbare inkt zodat alles, behalve de kaart zelf, ook opgegeten kon worden.
Workshops diverse groepen 6 t/m 8 gegeven bij OBS Oldenije - Leeuwarden; It Twalûk - Leeuwarden en groepen bij AZC - Sint Annaparochie.
Workshop 'Reis door de Tijd'
Deze workshop is ontwikkeld & uitgevoerd bij cultureel bezoekerscentrum & archeologisch steunpunt 'de Aerdenplaats' in Oudebildtzijl. De workshop was onderdeel van het educatie programma "Waadzinnig' van Gemeente Waadhoeke eerste deel van 2020.
Met deze workshop duiken we in de wereld van Gerrit Keizer (1874-1946), alias de ‘kleine Keizer’. Gerrit werd in 1874 als kleinste man ter wereld geboren werd in Oudebildtzijl en wordt daar herinnerd met een bronzen beeld bij de sluis in het dorp.
Tijdens de workshop komen de volgende termen aan de slag; herinneren, bewaren en gevonden worden. Ook zoeken we voorwerpen met een metaaldetector. We verbeelden (op papier met krijt) waar wij aan herinnert zouden willen worden in de toekomst en gaan deze nieuwe herinnering, later thuis verstoppen op een speciaal plekje. Wie weet wordt deze over 100 jaar gevonden!
De workshop is speciaal voor kinderen groep 3-4 en werd gegeven aan 20 groepen van basisscholen uit de Gemeente Waadhoeke.
Workshop 'ontwerp Metrolijnennetwerk'
Naar aanleiding van kunstproject Metrostation Julianapark - Stichting VHDG
Het succes van het Culturele Hoofdstad 2018 was overweldigend. Toekomst: we gaan inmiddels richting 2030 en het aantal inwoners van Leeuwarden is verviervoudigd. Het reguliere openbaar vervoer in Leeuwarden kan de opgelopen aantallen reizigers niet meer aan. Kortom, tijd voor een metronetwerk in de Friese hoofdstad en in Friesland. Waar zou jij jouw metrostation(s) in de toekomst willen zien, hoe lopen jouw lijnen?
Deze workshop is ontwikkeld om naar je leven te kijken en je omgeving, welke plekken zijn belangrijk voor jou en welke plek wil je graag aan veel mensen willen laten zien? Zou je daar iets aan willen veranderen zodat daar een metrostation zou kunnen komen? Educatief programma naar aanleiding van het 'Metrostation Julianapark' tijdens de #ReOpening2018.
Het metrostation van beeldend kunstenaar Willem de Haan (1996) verbindt de periferie met het metronetwerk van de Randstad, een kwinkslag naar de onzichtbare grens, die tussen het Noorden en het Zuiden lijkt te liggen.
Op uitnodiging van kunstinitiatief Voorheen De Gemeente verhuisde het metrostation tijdelijk naar de rotonde aan de Julianalaan, welke de Kurioskerk, de Katholieke Basisschool (KBS) Sint Paulus, het Friesland College en de wijken Nijlan en Huizum-West met elkaar verbindt. Stichting VHDG droeg mede hiermee voor een mooie afsluiting Culturele Hoofdstad 2018. Samen met Jeugdfonds Cultuur Friesland kon deze bijzondere workshop worden gegeven op diverse scholen en andere locaties in Leeuwarden zoals: Friesland College (Julianalaan), Comenius College, Meidenclub Bilgaard, BSO Prins Mauritsschool.